Woensdag 18 Juli, dag 18

18 juli 2012 - Kota Kinabalu, Maleisië

Hoi Allemaal,

vandaag zijn Diana en ik begonnen met een jungle Walk op het terrein. We moeten vanmorgen om 07.30 bij het Nature Centre wezen waar we door een gids begeleid werden over een bospad over het terrein. Gelukkig was het een kleine groep, alleen twee Engelsen en wij. Onze gids heeft ons heel veel over het plantenleven verteld, gelukkig maar want we hebben geen dier gezien. Na de Jungle Walk zijn we gaan ontbijten met z'n viertjes, waarna Anthony en ik zijn gaan zeilen. De grote Catamaran zou gerepareerd zijn, aangezien bij onze vorige zeiltrip een van de roerstangen losliet. Eenmaal bij de Cat aangekomen bleek het katrolsysteem van de grootschoot kapot te zijn, ik heb het mannetje om kunnen praten om een van de kleine Cats te kannibaliseren voor onderdelen. 10 minuten later waren we op het water voor onze zeiltocht, wat een ware Robinson beproeving zou worden.

Expeditie Robinson; staring Anthony & Bas

Wij hadden ons schip van het strand geduwd, en waren onderweg langs de rotsige kust. De wind blies ons vlak langs de puntige kliffen maar vanwege de windrichting moeten wij deze koers nog even voortzetten om snelheid te krijgen om overstag te kunnen gaan. Ik bediende het roer en de Grootschoot, Anthony was fokkenmaat. Ik gaf het teken dat we overstag gingen en duwde de roerstang in de juiste richting. Op het moment dat ons schip van koers veranderde blokkeerde het roer, We gingen nu met 15 knopen snelheid op de kliffen af. We gooiden alle schoten los zodat de zeilen los konden klapperen, maar eenmaal in de branding terecht gekomen waren we een speelbal van de zee. Met een misselijkmakende klap sloeg ons schip om de kliffen...... Wij lagen vast op de rotsen. de branding beukde op ons in. Na noodreparaties aan het roer gemaakte te hebben begonnen wij aan het loskrijgen van ons schip. eenmaal overboord gesprongen begonnen wij met het lostrekken wat erg moeizaam ging. Het was duidelijk dat wij hulp nodig hadden.  Wij zagen voetstappen in het strandzand en weldra zagen wij " Woensdag" aankomen lopen. Wij vroegen hem om ons te helpen. Even later dreef ons schip weer en konden wij onze weg weer vervolgen........

Later bleek dat het gerepareerde roersysteem ondersteboven in elkaar gezet was waardoor het roer blokkeerde. onze Cat, Anthony en ik zijn er verder zonder kleerscheuren vanaf gekomen op wat schaafwondjes na door het scherpe koraal.

Na dit avontuur zijn Diana en ik met een River Cruise meegegaan. erg leuk, zeker omdat er verder niemand mee ging behalve onze gids "Matt" een lokaal opgegroeide " Sea Gipsy" welke daarna in New Zeeland en Kuala Lumpur gestudeerd had. de trip was zeer informatief, we hebben Krab fuiken uitgezet, en zijn naar een origineel Sea Gipsy huis geweest waar we uitgenodigd werden voor Koffie, Cocosmelk en een lokaal lekkernijtje. Op de terugweg hebben we de Krab fuiken weer gelicht en hebben zowaar 1 krab gevangen...

Wij gaan vanavond eten bij "Salut", een lokaal visrestaurant wat wordt aangeraden.

Tot morgen dan maar weer.

Groetjes, Bas

1. Vibeke:
    18 juli 2012
    Oefff, wat een avontuur zeg, dat zullen jullie niet snel vergeten!
  2. Ma:
    18 juli 2012
    Goh, wat een avontuur. Zomaar schipbreukelingen. Gelukkig komt er dan wat zeevaartschool ervaring van pas, en je werkt tenslotten niet voor niets bij een scheepswerf etc. Gelukkig liep het goed af.
    Jullie zien en beleven zoveel, dat het weken kost om ons alle verhalen te vertellen. Ik ben benieuwd.
    (O)ma
  3. Nel:
    18 juli 2012
    Poe, poe, wat een gedoe. Maar goed dat de meisjes er niet bij waren. Volgende keer even goed naar het roer kijken.
  4. Piet en gerda:
    Haahahaha, Jij lees nooit geen Clive Cusller boeken meer, hahaha
    Was het toevallig Dirk Pitt niet, die op strand liep, hahaha
    Maar gelukkig geen verwondingen opgelopen.
    groetjes van ons