Donderdag 19 Juli, dag 19

19 juli 2012 - Kota Kinabalu, Maleisië

Hoi allemaal.

Zoals al aangegeven zijn wij, op aanraden van de lokale bevolking, gister bij Restaurant "Salut" wezen eten. Dit is een Chinees restaurant wat ongeveer 500 man tegelijk kan huisvesten. Ze hebben ook hun eigen viskwekerij wat ongeveer 5 hectaren bestrijkt. Eenmaal binnen liepen we tegen een aantal gigantische schelpen aan ter grote van de slaapkamer van Lisa. zoals hier gewoonlijk loop je langs de vistanks en zoek je de vis, krab, garnalen en of schelpdieren uit die je wilt eten. onze keuze viel op een proeverij van verschillende schelpdieren (wens van Anthony) welke wij gestoomd hebben genomen, een halve kilo garnalen met knoflook bereid, een lokale roofvis van ongeveer een kilo in zoetzure saus en een portie groente met paddestoelen. Het was weer heerlijk, alleen hadden we bij de schelpdieren achteraf ook een sausje moeten doen. De Chinezen maken alles lekker met een sausje.

Vandaag stond om 08.30 onze chauffeur klaar om ons naar Mount Kinabalu te brengen. ons programma bestond, na een rit van ongeveer twee uur, uit een bezoek aan Kinabalu Nature Park voor een wandeling door het regenwoud ( en het regende dus) en een bezoek aan de Botanical Garden met veel orchideeën, maar helaas geen bloeiseizoen. Wel hebben we een aantal Pitcher planten (vleesetende planten) gezien. daarna het bezoek aan "Sabah Thee Plantage", leuk om gezien te hebben gevolgd door een bezoek aan de "Poring Hot Springs". Poring is een soort reuzenbamboe. bij de hotsprings hebben we de Canopy Tour gedaan. erg hoog, wel mooi, maar niets speciaals aan planten of dieren gezien. Het was ook erg toeristisch. de Hot Springs (Thermale baden) zijn wij niet in geweest, ze waren afgeladen met toeristen. we waren zo tegen 16.30 klaar, en moesten toen nog twee uur terug reiden naar het hotel. Wel een erg mooie rit door de bergen, met een steeds veranderende blik op Mount Kinabalu. Vanavond hebben we rustig in het hotel gegeten. Morgen bestaat het programma uit een Bird watching sessie waarvoor we weer vroeg opmeten. de tour beging om 06.30, maar we hebben kans om de Kingfisher en otters te zien. voor morgenmiddag staat de " Klias river tour" op het programma, met een bootje over een lokale rivier waarbij we weer planten, dieren en insecten zouden moeten zien. Deze trip is inclusief een avondmaaltijd dus we zijn benieuwd.

Groetjes en tot morgen.

Familie Loohuis

1. Nel:
    19 juli 2012
    Hoop dat je morgen geluk heb met je ijsvogel. Ze vliegen en duiken wel erg snel in en uit het water.
    liefs Nel