Woensdag 11 juli en Donderdag 12 juli, dag 11 en 12

13 juli 2012 - Kota Kinabalu, Maleisië

Woensdad 11 juli dag 11.

Na het bericht van gister van onze kinderen, wil ik even aangeven dat we ze niet alleen martelen op deze vakantie. Vanmorgen moesten we voor de verandering weer een vroeg op. 05.45 wake up call, 06.00 ontbijt en 06.30 in de boot voor het animal spotting. En wat was het weer gaaf.... Na de wat gewone dierjes zoals de neushoorn vogel, vis arend, wat makaaken, en de neusaap zagen wij ook een Orang oetang in het wild. na de ochtend cruise hebben Diana en ik ook nog meegedaan aan de Jungle Walk, maar naast de 8 verschillende soorten duizendpoten, wandelende takken, pigmeeeekhoorn viel die eigenlijk tegen. Smiddags hebben wij nog een cruise stroomopwaards gemaakt, en het is zo tegen de schemering echt schitterend wat je allemaal ziet. De apen komen naar de rivier toe om een slaapplekje te zoeken, dus we hebben ons weer kunnen vergapen aan de makaken en neusapen die talrijk in de bomen langs de oever aanwezig waren. daarnaast hebben we weer een aantal roofvogels, neushoornvogels ( het wordt bijna gewoon) en onze eerste krokodillen gezien. Een frustratie is het nog steeds om een Kingfisher mooi op de foto te krijgen, dat was ook in Suriname al het geval, nu nog steeds, we zien ze wel maar voordat we de camera op scherp hebben..... Het kamp is goed, we krijgen goed te eten, en ook de gidsen zijn zeer informatief. Morgen gaan we naar Sepilok, het Orang Oetang reservaat. Daarna nog een stadstour door Sandakan, en dan vliegen we weer naar KK ( Kota Kinabalu).

Vrijdag zijn we weer in ons resort en dan zullen we weer proberen om foto's te sturen, dat gaat hier echt niet met het hele dunne lijntje.

Donderdag 12 juli,

Onze laaste dag van de driedaagse expeditie rond Sandakan. Vandaag stond het volgende op het programma:
- vroeg opstaan 06.00
- bezoek aan Sepilok Orang Oetang reservaat.
- City tour Sandakan, bezoek aan een Tempel, floating city en een lokale markt.
- vlucht naar Kota Kinabalu.

Uiteraad was sepilok http://www.orangutang-apeal.org.uk  het hoogtepunt van de dag, het is het op een na grootste reservaat van Sabah. Het hoofd doel van het reservaat is het opvangen van weesjes, en deze rehabiliteren zodat ze weer uitgezet worden. Gemiddeld duurt dat 5 tot 6 jaar. Om 10.00 uur worden de reeds uitgezette apen gevoerd, waar niet zeker bij is hoeveel Orang Oetangs komen, aangezien er geen hek om het terein staat. Tijdens het voeren ontstond er een leuk spelletje me  Makaken, die ook een graantje van het verse fruit willen meepikken. Een van de beruchte Orang Oetang mannetjes staat bekend om het ontvreemden van camera's van bezoekers, en ook tijdens ons bezoek was dat weer het geval bij iemand die iets te dichtbij kwam.

Na het bezoek aan Sepilok zijn wij gaan lunchen bij een oud Engels theehuis in Sandakan, wat prachtig en lekker was.

De stadstour was ook leuk, erg mooi om te zien hoe de mensen in de paalwoningen op zee leven.

De terugvlucht was weer een avontuur opzichzelf. Nadat onze vlucht 4x verzet was kwam helaas mijn voorspelling uit dat de vlucht gecanceled zou worden. Na lang wachten en veel geduld hebben, bleken alle vluchten voor de volgende dag al vol geboekt te zijn. Inmiddels vormde er zich een groepje van gedupeerden, en hebben wij gevraagd of er niet een bus geregeld kon worden, en uiteindelijk hebben we Malaysian Airlines kunnen overtuigen. 's avonds om 20.15 begon onze ruum 6 uur durende busreis naar KK. Onderweg heb ik het hotel kunnen bereiken om ons van de bus terminal af te halen (aankomsttijd plm 02.30) aangezien het niet zeker was of er wel taxi's beschikbaar waren, en de bus terminal nog 45 minuten van het hotel af ligt. Maar zoals eerder gebleken kwam de service en gastvrijheid van ons hotel weer helemaal goed. Er stond keurig een mannetje op ons te wachten en om 03.00 waren we in het hotel.

Ik heb nu wat foto's toegevoegd van de natuurschoon, het is een beperkte selectie van de inmiddels 2500 plus foto's die we gemaakt hebben. De onderwaterfoto's zijn gemaakt met onze Nikon Coolpix, welke zijn naam hooghoud. De meeste Rainforest foto's zijn gemaakt met de Canon Eos + 500 mm zoomlens. aangezien de foto's op datum gesorteerd staan is het raadzaam om nog wat verder terug te kijken in het totaal overzicht van de foto's.

Groetjes van ons allemaal.
Fam Loohuis

1. Rob& sonja:
    13 juli 2012
    Wat een prachtige foto's onder water en die apen en olifanten. Geweldig, we willen ook!!!!!
    Lekker geregeld dat vliegreisje terug, denk je te vliegen en ga je alsnog met de bus.Ja en s"avonds zie je niet zoveel denk ik?Was het weer te slecht of gewoon slecht geregeld van de maatschappij?
    afijn je kunt niet zeggen dat jullie niks mee gemaakt hebben.Wat een avontuur.
    Groetje en we kijken met spanning uit naar het volgende verhaal met foto's.
    liefs rob en sonja
  2. Ma:
    13 juli 2012
    Wat een mooie belevenisen. Zoveel wilde vogels en dieren. Vooral leuk om een olifant en jong in het wild tegen te komen. Dat onderwater fotograferen is geweldig. Een schone zeemeermin tegen komen doe je ook niet elke dag. Ik kijk elke dag tegen vieren uit naar jullie brief. Ik begreep wel dat het niet eenvoudig was om vanuit dat resort te mailen, maar ik miste het wel.
    Geniet nog maar lekker en ik denk dat jullie nu wel even aan rust toe zijn.
    Liefs van (O)ma
  3. Nel:
    13 juli 2012
    Oooo,wat een schatje dat olifant kalfje. Het oog van moeders staat er ook mooi op. Wat zien die neusapen er grappig uit. Had pa aap de grootste neus? Ok de onderwater foto's zijn zeer geslaagd. Bleef de murene netjes in zijn holletje zitten? Ja, het is net een sprookjes weleld daar beneden. Je komt daar zelfs nog zeemeerminnetjes tegen. Die zie je ook niet vaak meer in het wild rondzwemmen. Wat jammer dat het verzenden van alles niet echt lekker gaat. Ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag. liefs Nel